De Nederlandse game studio’s

Je zou waarschijnlijk zelf maar één of twee studio’s kunnen opnoemen die uit Nederland komen. Echter hebben we in Nederland wel iets meer game studio’s. Dat zijn onder andere Guerrilla, Triumph Studios, Khaeon, Rough Cookie, Two Tripes, Cannibal en W!Games. Playlogic was er ook nog één, deze is jammer genoeg sinds augustus 2010 failliet.

Voor de meeste is Guerrilla uit Amsterdam wel bekend als de maker van Killzone op de PlayStation. Zij werken op dit moment alleen aan deze game serie. Daarnaast zijn er de makers van de game reeks Overlord, dit is Triumph Studios die gevestigd is in Delft. Zij zijn ook de makers van de Age of Wonders serie.

Aantal spellen

Hier volgen een paar statistieken van het aantal spellen die de studio’s tot nu toe uitgebracht hebben.

  • Guerrilla Games:
    Heeft totaal 4 spellen met als laatste: Killzone 2 op de PlayStation 3.
  • Triumph Studios:
    Totaal 7 met als laatst: Age of Wonders Trilogy op de pc. Wat de samenvoeging is van de drie spellen van die serie. Overlord 2 is dan de laatste nieuw game die ze uitgebracht hebben.
  • Khaeon:
    9 waarvan Titan Wars voor de App Store de laatste is.
  • Rough Cookie:
    3 spellen zelf en nog aan 6 spellen meegewerkt. Water Ways voor de App Store is hun laatst zelf ontwikkelde spel die is uitgebracht.
  • Two Tripes:
    8 spellen totaal. Frenzic voor de DSiWare is hun laatst uitgebrachte spel.
  • Cannibal Game Studios:
    Hebben nog geen spel uitgebracht maar zijn bezig met Bohm.
  • W!Games:
    2 spellen waarvan Greed Corps voor PC/Xbox 360 en PlayStation 3 is de laatste.

Winstgevend?

Er zijn dus aardig wat spellen gemaakt door Nederlandse studio’s. Alleen dit zijn niet de grote bestsellers. Daardoor word er ook niet altijd (veel) winst gemaakt. Daarom moeten de studio’s vaak samenwerken of fuseren. Als dat niet lukt dan kan het gebeuren dat de studio net als Playlogic faillissement aan moet vragen.

Enkele studio’s werken dus ook aan nieuwe spellen door middel van subsidies. Cannibal doet dat met Bohm tot dat een publisher het spel op pikt en wil uitbrengen voor Xbox of PlayStation.

In het volgende artikel zal ik verder in gaan op de spellen van de studio’s.